Betöltés...
A koronavírus a vállalkozások és cégek életében egy elkerülhetetlen vis maior helyzet, amivel kénytelenek vagyunk szembenézni. Egy észak-olasz szállodának, egy nemzetközi konferenciaszervezőnek, vagy egy kínai elektronikai beszállítónak mindez tényleg nem könnyű, hiszen hirtelen nullára olvad az árbevételük. A járvány azonban a nem közvetlenül érintett gazdálkodó szervezeteknél is felvet egy csomó megoldandó kérdést.
A Playall Informatika elkötelezett amellett, hogy minden helyzet orvosolható megfelelő stratégiai tervekkel és azok pontjainak betartásával. Ebben a cikkben megpróbálunk segíteni abban, hogy mik azok az alapvető pontok, amiket Mi is alkalmazunk a koronavírus okozta esetleges, vagy már bekövetkezett nehézségek ellen.
A válságok természetesen nem pontosan ugyanolyanok, de gyakran jelentkeznek és vannak közös jegyeik. A vállalatoknak azonban csupán a 25 százaléka van előzetesen felkészülve a külső sokkokra, a többiek csak reaktívan kezelik azokat. Kicsit talán bürokratikusan hangzik, de megnyugtató lehet, ha egy cég proaktív, ha van egy állandó „vállalati operatív törzs”, egy amolyan gyors reagálású (rapid-response) hadtest, amelyik nem a vírus kitörésekor jön létre, hanem eleve az a funkciója, hogy a krízishelyzetek esetén gyorsan cselekedjen.
Eltérő iskolák vannak arról, hogy egy cégnek válság esetén mennyit és milyen sűrűséggel kell a munkavállalók felé kommunikálnia. Akadhat, aki szerint a vállalat részévé is válhat a problémának, pánikot is kelthet, de valójában a gyakori és precíz tájékoztatás nagy érték, jó ha mindenki tudja, hogy mi a teendője. A nem-kommunikálás viszont gondot okoz.
Emellett a cégeknél csupa jó szándékból is keletkezhet káosz. Mindenkinek lesz egy jó ötlete, párhuzamos és akár egymással ellentétes vezetői javaslatok keringhetnek. Ha azonban meg van határozva, hogy ki a cégben a vállalati „112”, ha van egy úgynevezett go-to person, akinek mindenki felteheti a kérdéseit, az megfelelő mederbe terelheti a javaslatokat.
Sokkállóbbak lehetnek azok a vállalatok, ahol eleve rugalmas a munkavégzési rend, ahol már előre ki van alakítva a személyes találkozások, ülések helyett a konferenciabeszélgetések rendje, az otthoni munkavégzés lehetősége.
Ha ez már megszokott, akkor karanténos időszakokban sem fagy le annyira a cég. Egyes tanulmányok arra is figyelmeztetnek, hogy regionálisan nagyon eltérő az otthoni munkavégzés elfogadottsága, az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában bevett, Kínában, Japánban nem.
A kommunikáció nemcsak a belső munkatársakkal, de a beszállítókkal kapcsolatban is fontos. Az erősebb integráltság válságban inkább előnyt jelent. A túl szoros kapcsolatból származhat negatív dominóeffektus is, de mégis a közös tervezés sokat segíthet, mert így nagyobb esély van reagálni, megtalálni, hogy az értéklánc mentén hol vannak tartalékok.
Békeidőben sok cég arra törekszik, hogy a lehető legjobban kihúzza a szállítók kifizetését, válság esetén azonban éppen az lehet kedvező, ha a beszállítóknak van levegője, ha nincsenek annyira kifeszítve a cash-flow oldalán. Tudatosan is érdemes lehet hagyni egy kis játékteret a fontos partnereknek.
Érdemes már jó előre azonosítani, hogy melyik alapanyag, melyik beszállító az, akinek a kiesése sokk esetén gyomorba vág. Az ilyet érdemes külön kezelni, készletezéssel, alternatív beszerzési források biztosításával.
Lehet, hogy gazdaságosabb egyetlen beszállítótól nagyobb tételben rendelni, de ha van 3-4 párhuzamos beszállítói kapcsolatunk, akkor majd nem a válság idején kell kialakítani az alternatív beszállítói útvonalakat, és ez fontos előny lehet.
Minden válságnak egyszer vége lesz. A jó tervezés nem csak a sokk bekövetkeztére készít fel, hanem a felépülési fázisra is: mik a prioritások ügyfelek, termékek, folyamatok szintjén, mit kell először helyreállítani.
Sok feladat jelentkezik majd egyszerre, minden igényt nem fog tudni a vállalat azonnal kielégíteni, érdemes arra is alaposan tervezni, hogy melyik vevő a legfontosabb, ki az, aki várhat, vagyis kell egy prioritási sorrend.
Minden tanulmány leszögezi, hogy a koronavírus elsősorban humán, egészségügyi probléma. Ha egy cég ilyenkor képes a képességeit, a szaktudását, a járműveit, a szellemi kapacitásait a közösség szolgálatába állítani, vagyis aki ilyenkor morálisan jól vizsgázik, az jó reputációt, hosszabb távú kapcsolatokat alapozhat meg.
Aki pro bono segít, aki türelmes a bajba jutott vevővel, vagy beszállítóval, aki alapanyagot bocsát partnerei részére, azt a többieknek is nehezebb lesz később becsapni, lecserélni, megszívatni.
A tanulmányok, írások legfőbb általános megállapításai szerint a válságra való felkészülésben, majd annak kezelésében segít az is,
Más kérdés, hogy alaphelyzetben ezek éppen vállalati gyengeségek is lehetnek, mert a vállalkozás nem elég bátor, nem használja elég hatékonyan a tőkéjét, termelése nem eléggé just in time. Válságban és normál működés esetén is.
vagyis teljesen naprakészen tudósítanak a megrendelésekről, a beszállítókról, a raktérkészletekről, a munkavállalókról, ugyanakkor képesek gyors, rugalmas, moduláris gondolkodásra. Az informatikai rendszerek egy ilyen helyzetben nagyon sokat segíthetnek a vírus és a kommunikáció fizikai akadályainak leküzdésében.
Forrás a McKinsey, a Harvard Business Review és az index.hu nyomán.